ΦόρουμΣυχνές ΕρωτήσειςΑναζήτησηΟμάδες ΜελώνΕγγραφήΣύνδεση
Σημαντικά Θέματα
Πρόσφατα Θέματα
» ... Στον ύπνο μου είδα...
από Kwstasthessaloniki 21/10/2017, 21:49

» Ρόλος στο σεξ
από Kwstasthessaloniki 21/10/2017, 21:36

» Ποιά πράγματα σας ανάβουν?
από mistirius_boy 9/10/2017, 14:29

» Κάρμα ( Long Post)
από DiabolAkis 7/10/2017, 06:12

» Όταν είστε σε δημόσιους χώρους, τσεκάρετε (κρυφά ή φανερά) το φούσκωμα στο παντελόνι του άλλου;
από N.G95 6/10/2017, 23:53

» Αστείες εικόνες
από Dragneel 6/10/2017, 00:33

» Αγαπημένα ξένα τραγούδια
από Dragneel 6/10/2017, 00:17

» Καλωσόρισμα νέων μελών - Χαιρετισμοί
από Duality 3/10/2017, 04:45

» Τηλεφωνικό σεξ
από phonesexchat 21/9/2017, 18:31

» γκει προτασεις γαμου...
από Dragneel 9/9/2017, 22:06

» Soundtracks
από Dragneel 4/9/2017, 22:29

» Αστεία video
από Duality 29/8/2017, 08:39

» Αν ήσουν...
από Duality 23/8/2017, 10:34

» Παιχνίδι ερωτήσεων
από Duality 23/8/2017, 08:58

» Διάφορα video
από Dragneel 19/8/2017, 14:47

» Οff-topic
από N.G95 14/8/2017, 18:15

» Πονηρές παραλίες στο Βόλο
από apeiros69 30/7/2017, 22:11

» O λεξάριθμος του ονόματος μας δείχνει τον χαρακτήρα μας.
από SavantBleu 29/7/2017, 23:03

» Νέο μέλος
από tenorman 14/7/2017, 21:15

» MBTI Personality Test
από makosdim 2/7/2017, 19:45

» Τεστ Διπολικης Διαταραχης
από makosdim 2/7/2017, 19:26

» Θα χασω τη σχεση μου απο μια μ*λ*κι*;
από Steven94 27/6/2017, 22:25

» Τι σκέφτεσαι αυτή τη στιγμή;
από Steven94 27/6/2017, 22:22

» Θέματα συζήτησης μεταξύ ενός straight και ενός gay.
από DiabolAkis 26/6/2017, 21:33

» Κοιτάτε το πέος του διπλανού σας στα ουρητήρια σε δημόσιους χώρους?
από Cookie 26/6/2017, 00:43

Σας προτείνουμε
Συζητήσεις για το φύλο, το σώμα, τις επιθυμίες
Κέντρο πρόληψης για τον HIV
Kοινότητα LGBTQ νέων
Κορυφαίοι συγγραφείς του μήνα
Dragneel
 
Duality
 
Kwstasthessaloniki
 
DiabolAkis
 
mistirius_boy
 
N.G95
 
Οκτώβριος 2017
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
ΗμερολόγιοΗμερολόγιο

Μοιραστείτε | 
 

 Το φύλο

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
monster
Inactive Members


Φύλο : Άντρας
Ηλικία : 29
Περιοχή : city centre
Αριθμός μηνυμάτων : 15608
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Το φύλο   14/8/2010, 07:43

Με αφορμή τη συζήτηση bazz-Sinister παραθέτω εν συντομία μια πολύ γενική εικόνα του όρου "φύλο":

Βιολογικό vs Κοινωνικό φύλο

"Ο ίδιος ο ορισμός του φύλου αποτελεί κατεξοχήν προβληματική έννοια, καθώς τις περασμένες δεκαετίες έτεινε, με την επίδραση των θετικών επιστημών, να προσδιορίζεται με βιολογικούς όρους. Έτσι, οι διαφορές ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες αντιμετωπίζονταν ως βιολογικό δεδομένο, οδηγώντας ουσιαστικά τους κοινωνικούς επιστήμονες στα ακόλουθα τρία σημεία ανάλυσης, τα οποία θεωρούνταν αναμφισβήτητες αλήθειες.

α) Το φύλο ορίζεται από τη φύση, συνεπώς οι διαφορές στη φυσιολογία ανδρών και γυναικών ορίζουν τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους, τις ικανότητες και κλίσεις τους.
β) Ανάλογα με το βιολογικό φύλο, άνδρες και γυναίκες αναμένεται και είναι "φυσικό" να συμπεριφέρονται με συγκεκριμένο τρόπο και να εκτελούν συγκεκριμένα καθήκοντα σε όλες τις εκφάνσεις της δραστηριότητάς τους (από το σεξ έως την πολιτική εκπροσώπηση).
γ) Το φύλο καθορίζει την ηθική στάση που οφείλουν να ακολουθούν άνδρες και γυναίκες. Σε περίπτωση λοιπόν που το συγκεκριμένο πρότυπο παραβιάζεται, το άτομο τυγχάνει κοινωνικής απαξίωσης.

Κατά τη δεκαετία του 1970 ο νέος άνεμος που φύσηξε στις επιστήμες έθεσε υπό αμφισβήτηση τις παραπάνω "αδιάσειστες αλήθειες", εστιάζοντας κυρίως στον όχι και τόσο καθοριστικό ρόλο του βιολογικού παράγοντα στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Θεωρείται πλέον δεδομένο ότι το βιολογικό φύλο δεν καθορίζει τις νοητικές επιδόσεις του ατόμου, καθώς εξέχουσα σημασία για την ανάπτυξη του εγκεφάλου έχουν οι περιβαλλοντικοί παράγοντες.

Στο στόχαστρο, εξάλλου, βρέθηκε και η κοινωνιοβιολογία, επιστήμη που κατηγορήθηκε πως προσπαθεί να εξηγήσει τη σύγχρονη κοινωνία με βάση τη ζωική φύση του ανθρώπου. Η σύγχρονη τάση στην κοινωνική ανθρωπολογία πρεσβεύει ότι οι κοινωνικοί ρόλοι μαθαίνονται, και επομένως δεν αποτελούν "φυσική" έκφραση εγγενών χαρακτηριστικών. Για τους υποστηρικτές αυτής της άποψης το φύλο δεν είναι δεδομένο της φύσης αλλά αποτέλεσμα κοινωνικών σχέσεων που διαφοροποιούνται ανάλογα με τον πολιτισμό που ζει το άτομο..."

"Επομένως, το βιολογικό φύλο [sex] ενός ατόμου θεωρείται γενετικά καθορισμένο, ενώ το κοινωνικό φύλο [gender] πολιτισμικά και κοινωνικά κατασκευασμένο. Υπάρχουν επομένως δύο βιολογικά φύλα (το αρσενικό και το θηλυκό) και δύο κοινωνικά φύλα (το ανδρικό και το γυναικείο). Στην ελληνική γλώσσα αυτή η διάκριση είναι εμφανής στους προσδιορισμούς που χρησιμοποιούνται για το βιολογικό φύλο (αρσενικό και θηλυκό) και το κοινωνικό φύλο (ανδρικό και γυναικείο)[1]. Οταν αναφερόμαστε στην ταυτότητα του κοινωνικού φύλου [gender identity][2] εννοούμε την αυτοαντίληψη που διαμορφώνει ένα άτομο σχετικά με τον γυναικείο ή ανδρικό κοινωνικό ρόλο [gender role] που επιλέγει να ασκεί και ο οποίος μπορεί να είναι διαφορετικός από το βιολογικό φύλο. Ενώ το βιολογικό / κοινωνικό φύλο στην καθημερινή γλώσσα χρησιμοποίειται εναλλακτικά, στις κοινωνικές επιστήμες το κοινωνικό φύλο αναφέρεται ειδικά στις κοινωνικές διαφορές γνωστές ως ανδρικοί ή γυναικείοι κοινωνικοί ρόλοι."

Τι είναι κοινωνικό φύλο;

"Κοινωνικό φύλο είναι οι κοινωνικές διαφορές των δυο φύλων, σε αντίθεση με τις βιολογικές διαφορές. Είναι το πώς βλέπεις κοινωνικά τον εαυτό σου: άντρα, γυναίκα ή στοιχεία και των δύο.

Στο κοινωνικό φύλο περιλαμβάνονται όλες οι κοινωνικές συμπεριφορές και τα κοινωνικά χαρακτηριστικά (στάση σώματος, τρόπος ομιλίας, τρόπος σκέψης, περπατήματος, χρήση γλώσσας, ντύσιμο, κομμώσεις) που θεωρούνται αποκλειστικά ή κυρίαρχα για το κάθε φύλο. Πολλοί πιστεύουν ότι αυτές οι συμπεριφορές και τα χαρακτηριστικά πηγάζουν «φυσικά» από το βιολογικό φύλο (sex, χρωμοσώματα). Ωστόσο αυτό δεν ισχύει. Διαμορφώνονται και επιβάλλονται από την κοινωνία. Οι άντρες και οι γυναίκες γίνονται, δεν γεννιούνται. Το τι «είναι» αντρική ή γυναικεία συμπεριφορά διαμορφώνεται από την εκάστοτε κοινωνία. Γι’ αυτό και εντάσσεται στο gender.

Οι κανόνες του κοινωνικού φύλου είναι αυστηρότατοι και μεγάλη μερίδα της κοινωνίας πιστεύει ότι δεν επιτρέπεται να καταπατηθούν. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι είναι αμετάβλητοι. Ανάλογα με την κοινωνία και την εποχή, το ροζ μπορεί να είναι «αντρικό χρώμα» αντί για «γυναικείο», όπως στην Αμερική του 1920. Οι γυναίκες μπορεί να δικαιούνται να φοράνε παντελόνι, οι άντρες να δικαιούνται (ή και να υποχρεούνται) να μακιγιάρονται και να φοράνε πουδραρισμένες περούκες (Αναγέννηση), και λοιπά.

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε μια ταυτότητα φύλου (gender identity, επίσης έμφυλη ταυτότητα). Η έμφυλη ταυτότητα διαμορφώνεται από πάρα πολύ μικρή ηλικία. Σχεδόν από τη γέννησή μας οι γονείς και όλοι γύρω μας καταβάλλουν τεράστιες και συνεχείς προσπάθειες να μας εντάξουν στο ένα ή στο άλλο φύλο, με επιβραβεύσεις ή και τιμωρίες, όταν η συμπεριφορά μας λοξοδρομεί προς το άλλο φύλο. Όταν βλέπουμε ένα βρέφος, το πρώτο πράγμα που ρωτάμε είναι εάν είναι αγόρι ή κορίτσι. Αυτή η πληροφορία παίζει τεράστιο ρόλο στο πώς θα του συμπεριφερθούμε, όπως έχουν δείξει διάφορα πειράματα.

Η πιο βασική, πιο θεμελιώδης πεποίθηση των ανθρώπων για τον εαυτό τους είναι το κοινωνικό φύλο τους. Το κοινωνικό φύλο μας συνήθως συμφωνεί με το φύλο στο οποίο μας καταχώρησαν όταν γεννηθήκαμε. Μπορεί ένας άντρας να έχει αντρικό βιολογικό φύλο και να είναι ετεροφυλόφιλος, ωστόσο στοιχεία της κοινωνικής συμπεριφοράς ή της έκφρασής τους να ανήκουν περισσότερο στο γυναικείο κοινωνικό φύλο.

Οι περισσότεροι/ες από εμάς εκφράζονται ως άντρες ή γυναίκες, που είναι τα υποτιθέμενα δυο επιτρεπτά κοινωνικά φύλα. Τα φύλα δηλαδή στα οποία μας κατέταξαν κατά τη γέννηση, βάση του «βιολογικού φύλου» μας (τα κλασικά ΧΧ ή ΧΥ χρωμοσώματα)."

Judith Butler

Σημαντικές είναι οι θέσεις της εκπροσώπου του σύγχρονου αμερικανικού φεμινισμού, Judith Butler. "Για την Μπάτλερ, ο λόγος της βιολογίας, όπως και άλλοι λόγοι, δεν είναι προνομιούχοι φορείς μιας αντικειμενικής, οικουμενικής, διαφωτιστικής αλήθειας για τον κόσμο, επίγειοι αντιπρόσωποι του θεού στη γη, αλλά αρθρώνονται και χρωματίζονται ανάλογα με τα συμφραζόμενα των εκάστοτε σχέσεων εξουσίας, με άλλα λόγια δεν μπορούν ποτέ να είναι «αθώοι». Το φύλο για την Μπάτλερ δεν είναι απόρροια ανατομικών χαρακτηριστικών, δεν προϋπάρχει κάπου, εν είδει tabula rasa, αλλά σημασιοδοτείται και μορφοποιείται μέσα σ’ ένα πλέγμα πειθαρχικών καθεστώτων που επιβάλλουν ή υποβάλλουν συμπεριφορές, κινήσεις, επιλογές, επιθυμίες. Στα περιφρουρούμενα όρια που διαγράφει και ρυθμίζει η ετεροφυλοφιλική φόρμα/πλέγμα [heterosexual matrix] σχέσεων γνώσης και εξουσίας, το φύλο δεν κληρονομείται φυσικά, αλλά επιβάλλεται, ρυθμίζεται κοινωνικά και η επιτέλεσή του επιτηρείται. Κατά την Μπάτλερ, το φύλο δεν παραπέμπει σε κάποια ουσία ή ακόμη σε κάποια υλικότητα καθαυτή, αλλά σε μια διαρκή και ατελή/ατελέσφορη διαδικασία υλοποίησης και επαναληπτικής επιτέλεσης μέσα από την οποία κάποιες έμφυλες πρακτικές καθιερώνονται μέσα στο χρόνο ως κοινωνικά αναγνωρίσιμες και αποδεκτές. Εκεί αναφέρεται ο όρος επιτελεστικότητα [performativity]*, η εισήγηση του οποίου έχει σε θεωρητικό επίπεδο ταυτιστεί με το όνομα της Μπάτλερ."Η θέση της Μπάτλερ για το φύλο μπορεί να ιδωθεί μέσα από το πρίσμα της ευρύτερης μεταδομιστικής σκέψης που επιτίθεται στις οντολογίες και αποδομεί το έλλογο, κυρίαρχο και αυτοτελές υποκείμενο που εξήγγειλε ο Διαφωτισμός. Είναι προφανές ότι η Μπάτλερ δεν ενδιαφέρεται να πιστοποιήσει το φαντασιακό αυτό υποκείμενο, αντίθετα εστιάζει στο πώς έγινε και εδραιώθηκε το αξίωμα του προϋπάρχοντος υποκειμένου και σώματος, και μάλιστα στο πρότυπο του ανδρικού, ετεροφυλοφιλικού κυριαρχικού εαυτού. Την ενδιαφέρει, με άλλα λόγια, ποιοι μηχανισμοί γνώσης και εξουσίας οδήγησαν στο να εμπεδώσουμε μια τέτοια μυθοπλασία για το ανθρώπινο υποκείμενο

http://www.10percent.gr/old/issues/200801/05.html
http://health.in.gr/news/article.asp?lngArticleID=31843
http://www.thefylis.uoa.gr/fylopedia/index.php/%CE%9A%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BF_%28%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1%29
http://criticalpsygreece.org/2009/12/14/%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CF%8E%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%AD%CF%82-%CE%BC%CE%B1%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CF%86/







_________________
Τι κρίμα οι βλάκες να είναι τόσο σίγουροι και οι έξυπνοι τόσο διστακτικοί.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
monster
Inactive Members


Φύλο : Άντρας
Ηλικία : 29
Περιοχή : city centre
Αριθμός μηνυμάτων : 15608
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Το φύλο   14/8/2010, 07:54

Συμπληρωματικά για το performativity* της Μπάτλερ:

"Στο Bodies that Matter (1993), η Butler έρχεται σε αντίθεση με τον βασικό διαχωρισμό μεταξύ βιολογικού [sex] και κοινωνικού φύλου [gender], λέγοντας πως δεν υπάρχει βιολογικό φύλο χωρίς να είναι εξ αρχής κοινωνικό. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει «φυσικό σώμα», μιας και όλα τα σώματα είναι έμφυλα [gendered]. Εφόσον το σώμα [body] είναι ύλη, η αντίληψή μας για αυτό δεν βασίζεται σε κάτι δεδομένο, αλλά σε αυτό που εμείς οι ίδιοι/ες παράγουμε και έτσι το σώμα ταυτίζεται με την έννοια της επιτελεστικότητας. Το βιολογικό και το κοινωνικό φύλο δεν είναι παρά επιτελέσεις [performances] οι οποίες αποκτούν ισχύ και εξουσία μέσω των επαναλαμβανόμενων πράξεων των υποκειμένων. Κατά συνέπεια, φύλο δεν είναι αυτό που είμαστε αλλά αυτό που επιτελούμε.

Η έννοια της επιτελεστικότητας στην Butler πηγάζει από τη θεωρία του J. Austin στο How to Do Things with Words (1962), όπου ως επιτελεστικά ορίζονται όσα εκφωνήματα επιτελούν μέσω της γλώσσας την πράξη στην οποία αναφέρονται (για παράδειγμα, Υπόσχομαι πως δεν θα το ξανακάνω). Η επιτελεστικότητα βασίζεται στην κανονιστική δύναμη της επανάληψης. Η αναγκαία επιβολή του να ανήκουμε σε ένα από τα δύο κοινωνικά φύλα συντελεί στην ύπαρξη εξαιρέσεων [exclusions], οι οποίες αφενός υπερβαίνουν και αψηφούν την επιβολή αυτή, αφετέρου συντελούν και αυτές στην κανονικοποίηση.

Η Butler ασκεί κριτική στην ντραγκ [drag] επιτέλεση, δηλαδή στην αντίληψη ότι το να ντύνεται ένας άντρας με γυναικεία ρούχα παρωδεί την ιδέα ότι υπάρχει μια πρωταρχική έμφυλη ταυτότητα, μιας και μπορούμε να «φοράμε» και να «βγάζουμε» το κοινωνικό μας φύλο, όπως οι ντραγκ κουίνς [drag queens] τα ρούχα τους. Εκεί επικαλείται την ιδέα της επιτελεστικότητας του κοινωνικού φύλου, για να εξηγήσει πώς το ντραγκ δεν ανατρέπει πάντα το κοινωνικό φύλο και δεν αμφισβητεί την ετεροκανονικότητα [heteronormativity] των έμφυλων ρόλων.

Στη θεωρία της Butler διαφαίνεται η επιρροή του έργου του Nietzsche Zur Genealogie der Moral, Eine Streitschrift (1887), ότι δηλαδή δεν υπάρχει κάποιος/α δράστης/τρια πίσω από μια πράξη και ότι αυτό που έχει σημασία είναι η πράξη και όχι ποιος/α την επιτελεί. Στο παράδοξο «πώς είναι δυνατόν να υπάρχει πράξη χωρίς δράστη/τρια», η Butler απαντά διαχωρίζοντας την επιτελεστικότητα, που είναι το ίδιο το υποκείμενο, από την επιτέλεση, η οποία απαιτεί ένα προϋπάρχον υποκείμενο [subject]. Υπό αυτή την έννοια η έμφυλη ταυτότητα είναι επιτελεστική [performative]."

http://www.thefylis.uoa.gr/fylopedia/index.php/%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1

_________________
Τι κρίμα οι βλάκες να είναι τόσο σίγουροι και οι έξυπνοι τόσο διστακτικοί.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
????????
Επισκέπτης



ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Το φύλο   14/8/2010, 16:34

οποτε εχουμε τα εξης
1 δεν υπαρχη καμια μετα/φυσικη οντολογικη ουσια, καμια ουσια δεν ενυπαρχη στο σωμα σου. το φυλο ειναι κοινωνικο, και επιτελειται.
2 η "πραγματικοτητα" οριζεται απο τα εργαλεια που εχουμε ωστε να την οριοθετουμε.
3 το φυλο και η σεξουαλικοτητα ειναι drag!!!!
3 σε γενικο και ειδικο επιπεδο βρισκομαστε σε διαδικασιες επαναληπτικων και φυσικοποιημενων διαδικασιων, που μας προγραμματιζουν!! εως κοινωνικα υποκειμενα.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
fieldmouse
Forum Εxperienced
Forum Εxperienced
avatar

Φύλο : Άντρας
Αριθμός μηνυμάτων : 665

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Το φύλο   14/8/2010, 16:44

M'aρέσει που παίζει και λίγο πχοιότητα στα θέματα του φόρουμ... άσχετα εαν δε συμμετέχω πολύ... Συνεχίστε έτσι.

_________________
Όχι πια μέλισσες το βράδυ, όχι γατάκια το πρωί...
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
monster
Inactive Members


Φύλο : Άντρας
Ηλικία : 29
Περιοχή : city centre
Αριθμός μηνυμάτων : 15608
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Το φύλο   14/8/2010, 16:59

Και το σημαντικότερο για μένα από τα κείμενα είναι το εξής: "την ενδιαφέρει, με άλλα λόγια, ποιοι μηχανισμοί γνώσης και εξουσίας
οδήγησαν στο να εμπεδώσουμε μια τέτοια μυθοπλασία για το ανθρώπινο
υποκείμενο"

Πράγμα που σημαίνει πως πολλά από εκείνα πιστεύουμε, οι εικόνες που έχουμε για τους εαυτούς μας και τους άλλους και οι "δεδομένες αντιλήψεις" έχουν διαμορφωθεί/παγιωθεί από υπάρχουσες ιστορικές συνθήκες (έξυπνους ή με εξουσία ανθρώπους πιο μπροστά για την εποχή τους που απαλάχτηκαν απο τις υπάρχουσες τότε αντιληψεις και θέλησαν να αποκτήσουν κατά κύριο λόγο μια παραπάνω εξούσία/γνώση ή να εδραιωθούν πράγματα που θα πέρναγαν υποσυνείδητα στο απλό κόσμο και στις μελλοντικές γενιές).

Το τι νομίζουμε δηλαδη ότι είμαστε και τι πιστεύουμε εχει διαμορφωθεί για την εξυπηρέτηση κάποιου σκοπού που δε θέσαμε πολλές φορές εμείς, αλλά άλλοι για εμάς.

_________________
Τι κρίμα οι βλάκες να είναι τόσο σίγουροι και οι έξυπνοι τόσο διστακτικοί.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
monster
Inactive Members


Φύλο : Άντρας
Ηλικία : 29
Περιοχή : city centre
Αριθμός μηνυμάτων : 15608
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Το φύλο   28/2/2013, 08:29

Kώστας Γιαννακόπουλος





«Τι…είναι…αυτό;»
«τι…είσαι…εσύ;» «Συγνώμη… νόμιζα ότι είσαστε….» είναι οι κλασσικές ερωτήσεις
απορίας που συνοδεύονται από αισθήματα αμηχανίας/σύγχυσης, δυσανεξίας,
επιθετικότητας αλλά και φόβου όταν αντικρίζουμε κάποιον ή κάποιους
τους οποίους δεν μπορούμε να εντάξουμε
στις πολιτισμικά διανοητές κατηγορίες του φύλου και της σεξουαλικότητας.
Στην περίπτωση της πρώτης συνάντησης, θέασης
κάποιου ή κάποιας τον/την οποίο/α δεν μπορούμε να
αναγνωρίσουμε/ταξινομήσουμε ούτε ως άνδρα ούτε ως γυναίκα η χρονική αυτή
στιγμή είναι η στιγμή μιας «προσωρινής
αναστολής του φύλου» όπως λέει η ανθρωπολόγος Kath Weston, το χρονικό αυτό κενό όταν
ο άλλος μπορεί να γίνει άφυλος
δηλαδή μη αναγνωρίσιμος ως «άνδρας» ή «γυναίκα» αλλά και ως «αδελφή», «γκέι»,
«λεσβία», «τραβεστί».


Σε ένα κείμενό της το
οποίο περιέχεται στο βιβλίο της με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ξε-κάνοντας το
φύλο» (Undoing gender), η φιλόσοφος Judith Butler αναφερόμενη
στην πολιτική σημασία των drag, butch, femme, transgender (διεμφυλικού), transsexual (διαφυλικού) προσώπων παρατηρεί
ότι τα πρόσωπα αυτά μας δείχνουν πώς οι κανονικότητες/νόρμες που ρυθμίζουν τις
σύγχρονες εννοιολογήσεις της πραγματικότητας μπορούν να αμφισβητηθούν και πως νέες μορφές πραγματικότητας
μπορούν να καθιερωθούν. Ακόμη και στις
σύγχρονες συνθήκες της οικονομικής κρίσης, η δυνατότητα αυτή δεν αποτελεί μια πολυτέλεια
αλλά είναι τόσο σημαντική/αναγκαία όσο το ψωμί.


Οι drag , τραβεστί ιδιαίτερα
εκείνοι/ες που δεν «περνάνε» για «αληθινές», «πραγματικές»
γυναίκες. ανατρέπουν την κανονιστική
αντίληψη του «πραγματικού» , «αληθινού», «φυσικού» φύλου Η αντίληψη αυτή του «φυσικού φύλου» εκφράζεται
με την κυρίαρχη -ιδιαίτερα στις δυτικές
κοινωνίες- θεώρηση για τη σχέση μεταξύ βιολογικού (sex) και κοινωνικού (gender) φύλου. Σύμφωνα με
τη θεώρηση αυτή, το κοινωνικό φύλο και ιδιαίτερα η σωματική εμφάνιση και
σεξουαλική συμπεριφορά, ανάγονται σε μια βιολογική ουσία δηλαδή στα αρσενικά ή
θηλυκά σεξουαλικά όργανα. Με άλλα
λόγια, θεωρείται ότι υπάρχει μια ενότητα, μια «εσωτερική» συνέχεια ανάμεσα στο
βιολογικό και το κοινωνικό φύλο δηλαδή την
εμφάνιση και την επιθυμία. Η ταυτότητα αυτή είναι το αποτέλεσμα μιας
λογοθετικής, ρυθμιστικής πρακτικής η οποία είναι η υποχρεωτική
«ετερο»-φυλοφιλία. Συγκεκριμένα, η θεωρούμενη ως ανδρική εμφάνιση και επιθυμία
το θεωρούμενο ως ανδρικό κοινωνικό φύλο συγχέεται με την ανδρική ανατομία. Η
ανδρική αυτή «φυσική» ταυτότητα θεωρείται ότι υπάρχει σε αντίθεση με μια
γυναικεία «φυσική» ταυτότητα, η οποία αποτελείται από μια αντίστοιχη εσωτερική
συνάφεια «θηλυκής» ανατομίας και «γυναικείας» εμφάνισης/επιθυμίας. Με άλλα
λόγια, η ετερο-φυλοφιλία δεν είναι παρά μια δυαδική αντίθεση δύο συνεκτικών,
ενιαίων ταυτοτήτων. Σύμφωνα με αυτή την ηγεμονική θεώρηση του «φυσικού» φύλου,
όπου η βιολογική διαφοροποίηση αποτελεί το κύριο σημείο αναφοράς και το
κοινωνικό φύλο θεωρείται ότι εκφράζει απαρέγκλιτα, μεταφράζει, όπως λέει η
ανθρωπολόγος Nicole -Claude Mathieu, το κοινωνικό
φύλο, η αρρενωπή «ενεργητική» γυναίκα και ο θηλυπρεπής παθητικός άνδρας
αποτελούν παρεκκλίσεις αφού η σωματική τους εμφάνιση και σεξουαλική συμπεριφορά
δηλαδή το κοινωνικό τους φύλο δεν είναι ομόλογα με το βιολογικό τους. Ετσι, οι
«παρεκκλίνοντες» αυτοί εξαναγκάζονται να «διορθώσουν» την ασυμφωνία μεταξύ
βιολογικού και κοινωνικού φύλου προσαρμόζοντας με ανατομική/σωματική αλλαγή το
κοινωνικό τους φύλο στο βιολογικό. Επομένως, στις κοινωνίες όπου κυριαρχεί αυτή
η αντίληψη ο τραβεστισμός/παρενδυσία δεν
γίνεται ανεκτός, ανεκτός γίνεται μόνο ο
τρανσεξουαλισμός/διαφυλικότητα δηλαδή η αλλαγή βιολογικού φύλου. H εννοιολόγηση αυτή του «φυσικού
φύλου» είναι κυρίαρχη στην ελληνική κοινωνία
και εκφράζεται, μεταξύ άλλων, με το γεγονός ότι οι τραβεστί προσδιορίζονται, γελοιοποιούνται ως
καρικατούρες των γυναικών. Αντίθετα
στους Vezo της Μαδαγασκάρης κοινωνία όπου αναγνωρίζεται ότι το φύλο αλλά
και γενικότερα η ταυτότητα κατασκευάζεται μέσω της επιτέλεσης, οι sarin’ampela
δηλ. οι τραβεστί αναγνωρίζονται
ως εικόνες γυναικών.


Ετσι, ο
τρανσεξουαλισμός επιβεβαιώνει το βιοκεντρικό διπολικό σύστημα του φύλου ενώ η
διεμφυλική /transgender ταυτότητα που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια, αντίθετα,
προτείνει μια αντίληψη που θεωρεί το φύλο κοινωνικό προϊόν καθώς επιτρέπει την
εναλλακτική λύση να ζήσει κανένας ως γυναίκα (γυναίκα με πέος ή άνδρας με
αιδοίο) ή ως αμάλγαμα των δύο φύλων, χωρίς να προβεί σε χειρουργικό
επανακαθορισμό, όπως παρατηρεί η ανθρωπολόγος Anne Bolin.


Οι τρανσεξουαλισμός
επιβεβαιώνει το βιοκεντρικό διπολικό μοντέλο ακόμη και στην περίπτωση που οι
τρανσέξουαλ δεν έχουν προβεί ακόμη σε εγχείρηση αλλαγής φύλου αλλά επιχειρούν
μιμούμενοι την «φυσιολογική» θηλυκότητα να περάσουν σαν γυναίκες (ή άνδρες)
δηλαδή να δώσουν την ψευδαίσθηση της συμφωνίας βιολογικού και κοινωνικού φύλου.
Αντίθετα, πολλοί drag /τραβεστί με το εύρωστο «αρρενωπό» σώμα τους αλλά και την υπερβολική,
εξεζητημένη σχεδόν αρρενωπή θηλυκότητά τους δεν περνάνε για («κανονικές»,
«συνηθισμένες» «πραγματικές») γυναίκες. Με τα «γυναικεία» ρούχα και βάψιμο πάνω
σε ένα «αρρενωπό» κορμί κάνουν ορατή
εκ-θέτουν την ασυμφωνία μεταξύ βιολογικού και κοινωνικού φύλου





Αλλά είναι μόνο οι
τρανσέξουαλ που μιμούνται, που «κάνουν» τις γυναίκες; που «κάνουν» σαν να ήταν
«γυναίκες»;

Στην εξαιρετική ταινία της Kimberley
Peirce Boys don’t Cry υπάρχει η σκηνή
όπου η/ο Brandon/Τeena γυναίκα με γυναικεία ανατομία που ωστόσο «περνάει» με το ντύσιμο και
την συμπεριφορά ως ετεροφυλόφιλο αγόρι κάνει έρωτα διεισδύει με το dildo της την ερωμένη της Lana. To γεγονός ότι το πέος δεν
είναι «αληθινό», «πραγματικό» και το κορμί του/της Brandon/Teena είναι απόν, δεν
αποκαλύπτεται ποτέ (είναι πάντα ντυμένο) ή ακόμη και το γεγονός ότι η Lana βλέπει την αρχή του
γυναικείου στήθους του «εραστή» της ωστόσο και οι δύο αφήνονται στην αμοιβαία
ερωτική φαντασίωση ότι είναι ένας άνδρας που κάνει έρωτα σε μια γυναίκα. Η Judith
Butler αναλύοντας
την ταινία αυτή εναντιώνεται στην άποψη ότι ο
Brandon/Τeena δεν είναι αγόρι αλλά μια butch λεσβία η οποία μιμείται, συμπεριφέρεται, «κάνει» σα να ήταν αγόρι. Και
παρατηρεί: Διότι βέβαια τα αγόρια “κάνουν” σαν αγόρια και καμία ανατομία δεν σε
καταχωρεί στο φύλο χωρίς να «κάνεις» το
φύλο αυτό . Από την καθημερινή μας
εμπειρία ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι η ύπαρξη του πέους ή του αιδοίου ή ακόμη
ενός αρρενωπού ή θηλυκού σώματος δεν επαρκεί για να αναγνωριστεί κάποιος ή
κάποια σαν «άντρας» ή σαν «γυναίκα» αν δεν συμπεριφέρεται, ενεργεί ,
«κάνει» σαν «άντρας» ή «γυναίκα». Με άλλα λόγια, ο «πραγματικός/αληθινός» ανδρισμός ή η «πραγματική/αληθινή» θηλυκότητα
είναι αποτέλεσμα περισσότερο μιας παραστασιακής επιτέλεσης παρά μιας
«ουδέτερης» ανατομίας. Η για να το πώ, καλύτερα , η ανατομία δεν είναι αρκετή
αν δεν (επ)ενδυθεί, και τελικά επιτελεσθεί, υλο-ποιηθεί διαμέσου μιας ορισμένης παραστασιακής επιτέλεσης.


Επομένως, όπως λέει η
Butler, το
φύλο είναι drag δηλαδή το drag ή η μορφή της butch λεσβίας δεν είναι
απομιμήσεις ή αντίγραφα κάποιου προϋπάρχοντος και αληθινού φύλου μιας
πρωτότυπης, αυθεντικής σεξουαλικότητας αφού και η ίδια η ετεροφυλοφιλία δεν
είναι παρά μια απομίμηση, ένα αντίγραφο ενός πρωτοτύπου που δεν υπάρχει, μιας φυσικοποιημένης εξιδανίκευσης της.


Τα παραπάνω δεν
σημαίνουν ότι το σώμα, το βιολογικό παραγνωρίζεται μια από τις συνηθισμένες
αλλά και απλουστευτικές κριτικές στην
σύγχρονη θεωρία του φύλου. Το φυσικοποιημένο κοινωνικό σώμα ή το
κοινωνικοποιημένο βιολογικό φύλο (Μathieu 2006) με όλη την υλικότητα των
κοινωνικών σημασιών του είναι πάντα παρών. Το αποδεικνύει η ιεραρχικά διαφοροποιημένη ανάλογα με το φύλο δυνατότητα
πρόσβασης στο drag. Στην εθνογραφία της για την gay πόλη του Cherry Grove στην Αμερική, η ανθρωπολόγος Esther Newton επισημαίνει την απουσία στις ομοφυλόφιλες
γυναίκες της κοινωνικής πρακτικής του drag δηλαδή την χρήση «θηλυκής» εμφάνισης από
άνδρες –κυρίως-ομοφυλόφιλους. Η Νewton, τοποθετεί την απουσία αυτή στο συμφραζόμενο της γκέι ανδρικής
κυριαρχίας στο Cherry Crove, στο Off Broadway θέατρο αλλά και στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, άρχισαν
να εμφανίζονται, σε σαφώς πιο περιορισμένες διαστάσεις, γυναίκες drag
performers, οι λεγόμενοι/-ες drag kings οι οποίες/-οι διαδραματίζουν την
«αρρενωπή» εμφάνιση.


Η παρωδική μίμηση της
θηλυκότητας φαίνεται να αποτελεί ένα γενικότερο ανδρικό προνόμιο
συμπεριλαμβανομένων και των θεωρούμενων ως αρρενωπών, ετεροφυλόφιλων ανδρών, όπως έχω δείξει στην
εθνογραφική μου έρευνα για το ποδόσφαιρο.



Ετσι, αρκετές φορές οι ποδοσφαιριστές
επιδίδονται σε μια παρωδική απομίμηση της θηλυκότητας, παρόμοιας με εκείνη των
γκέι ανδρών, προσφωνώντας σε «αστείο» τόνο ο ένα τον άλλον είτε με γυναικεία
ονόματα είτε γενικότερα ως «κορίτσια». Στις περιπτώσεις αυτές οι σωματικές και
λεκτικές ανταλλαγές μεταξύ
ποδοσφαιριστών ή οπαδών που ανήκουν στην ίδια ομάδα δεν είναι προσβλητικές, δεν
αποσκοπούν σε μια υποβαθμιστική εκθήλυνση
του άλλου, αλλά εκφράζουν μια αρρενωπή (ομο)ερωτικότητα ή, για να δανειστώ τον όρο της Luce Irigaray,
μια «ho(m)mo-sexualité» η οποία μπορεί
να εμπεριέχει και μια θηλυκότητα.
Πρόκειται όμως, κατά την γνώμη μου, για μια οικειοποίηση/ιδιοποίηση του
θηλυκού από τους άνδρες, η οποία προϋποθέτει και στηρίζεται σε μια αδιαμφισβήτητη, «φυσική» αρρενωπότητα.
Ετσι, οι σύγχρονοι αρρενωποί γκέι
άνδρες οι οποίοι δεν αντιλαμβάνονται την
αρρενωπότητα τους ως φυσική αλλά την μετατρέπουν συνειδητά μέσω της υπερβολής,
της θεατρικότητας σε μια παράσταση
(βλ.Γιαννακόπουλος 2001), συχνά δεν τολμούν να επιδείξουν μια θηλυκότητα. Η
επίδειξη αυτή θα έθετε σε αμφισβήτηση τον «μη-φυσικό» ανδρισμό τους. Η ιστορικός
Nicole Loraux αναφερόμενη στις
θηλυκές μεταμφιέσεις του Ηρακλή, παρατηρούσε: «Ο άνδρας είναι πιο άνδρας
όταν έχει μέσα του μια γυναίκα».
Παραλλάσσοντας ή μάλλον αντιστρέφοντας την παρατήρηση της Loraux θαλέγαμε: «ο άνδρας
μπορεί να έχει μέσα του μια γυναίκα όσο πιο πολύ είναι άνδρας».


Θα ήθελα να πω και
δυο λόγια για την μνήμη των διεμφυλικών θυμάτων της ετεροσεξιστικής βίας. Ένα
από τα θύματα αυτά υπήρξε στις αρχές της δεκαετίας του 80 η Σόνια διεμφυλική
άνδρας προς γυναίκα. Η Σόνια ήταν μια μία αιρετική, αντι- συμβατική αφού, όντας «άσχημη», παραβίαζε ακόμη και τα
πρότυπα των ίδιων των τραβεστί για την ομορφιά. Η Σόνια βρέθηκε ένα πρωινό
στραγγαλισμένη στα βράχια της Βουλιαγμένης από κάποιον πελάτη της με τον οποίο
είχε έρθει σε σεξουαλική επαφή την προηγούμενη νύχτα. Τον χειμώνα του 1982 οι συντάκτες
του περιοδικού Αμφί έγραφαν για τον θάνατό της: «Κάποτε οι παλιοί Κινέζοι, όταν
κτηνοβατούσαν με χήνες, είχαν εφεύρει ένα πρωτότυπο τρόπο ερωτικής απόλαυσης.
Εσφιγγαν το λαιμό της χήνας με δύναμη, τη στιγμή ακριβώς του οργασμού, μέχρι να
τη στραγγαλίσουν. Ετσι, οι σπασμοί του θανάτου του άτυχου ζώου, γινόντουσαν
σπασμοί υπέρτατης ηδονής για τον επιβήτορα. Ισως την ίδια ηδονή να επιδίωξε και
ο επιβήτορας της Σόνιας. Μια πόρνη που δεν είναι «γυναίκα» αλλά ούτε και
«άνδρας», κάτι δηλαδή ακατανόητο, αλλά που το ποθούμε και το χρησιμοποιούμε
σεξουαλικά σαν δοχείο εκσπερμάτωσης, που μας τραβάει και μας απωθεί ταυτόχρονα
γιατί μας δέιχνει κάτι από τον εαυτό μας, και που δεν μας μένει παρά να το
ξεφορτωθούμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε, αφού πρώτα το χρησιμοποιήσαμε όσο πιο
καλά γίνεται.» Εκτός από την διάσταση αυτή ο φόνος της Σόνιας μπορεί να
ερμηνευθεί με το ότι η βία που ασκείται στους διεμφυλικούς θεωρείται ως φυσική,
αυτονόητη. Διότι, η φυσική βία (ξυλοδαρμός. φόνος) στηρίζεται, δικαιολογείται
από την βία της αποπομπής από την
πραγματικότητα (violence
of
derealization), όπως λέει η Μπάτλερ, κάθε μη
ετεροκανονικής ζωής δηλαδή κάθε ζωής η οποία θεωρείται ανάξια να υπάρχει. Με
άλλα λόγια, ο κοινωνικός θάνατος της Σόνιας είναι εκείνος που επιτρέπει, καθιστά
φυσική, αυτονόητη την άσκηση της θανατηφόρου βίας. Και γενικότερα, οι σεξουαλικά «διεστραμμένοι» δηλαδή όσων η
σεξουαλικότητα θεωρείται ότι βρίσκεται στον αντίποδα της ετεροκανονικότητας,
«ζουν» στα όρια του ανθρώπινου και του απ-άνθρωπου σε μια κατάσταση επιβίωσης,
σε μια κατάσταση εν δυνάμει θανάτου. Πέρα από την κατάσταση αυτή, η εξόντωση ή ο «φυσικός» θάνατος δεν αποτελούν
παρά επιφαινόμενα. Eπιπλέον, αυτές οι «γυμνές ζωές» όπως τις ονομάζει ο Giorgio Agamben, στερούνται κάθε δυνατότητας μαρτυρίας. Σε
αντίθεση με άλλες πολιτισμικές και εθνικές μειονότητες, η εξόντωση των σεξουαλικά
περιθωριοποιημένων δεν τυχαίνει συνήθως, καμιάς δια-μαρτυρίας εκ μέρους των ευαισθητοποιημένων στα θέματα των
ανθρώπινων δικαιωμάτων, πολιτικών οργανώσεων
και ομάδων. Η απουσία αυτής
μαρτυρίας οφείλεται στη θεώρηση αυτών των υποθέσεων ως μη πολιτικών, ιδιωτικών,
σεξουαλικών. Ετσι, η ύπαρξη έστω και μιας
ελάχιστης μαρτυρίας για τις ζωές αυτές, όπως η σημερινή μέρα, αποτελεί άρνηση του βιοπολιτικού διαχωρισμού μεταξύ
ζωής και επιβίωσης, αντίστασης στην μυστικότητα, την συγκάλυψη που αποτελεί την κρυφή διάσταση της σύγχρονης βιοεξουσίας.

_________________
Τι κρίμα οι βλάκες να είναι τόσο σίγουροι και οι έξυπνοι τόσο διστακτικοί.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
echo
Forum Beginner
Forum Beginner
avatar

Φύλο : Άντρας
Περιοχή : Echo Land
Αριθμός μηνυμάτων : 220
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Το φύλο   30/10/2014, 12:51

monster έγραψε:

Στο κοινωνικό φύλο περιλαμβάνονται όλες οι κοινωνικές συμπεριφορές και τα κοινωνικά χαρακτηριστικά (στάση σώματος, τρόπος ομιλίας, τρόπος σκέψης, περπατήματος, χρήση γλώσσας, ντύσιμο, κομμώσεις) που θεωρούνται αποκλειστικά ή κυρίαρχα για το κάθε φύλο. Πολλοί πιστεύουν ότι αυτές οι συμπεριφορές και τα χαρακτηριστικά πηγάζουν «φυσικά» από το βιολογικό φύλο (sex, χρωμοσώματα). Ωστόσο αυτό δεν ισχύει. Διαμορφώνονται και επιβάλλονται από την κοινωνία. Οι άντρες και οι γυναίκες γίνονται, δεν γεννιούνται. Το τι «είναι» αντρική ή γυναικεία συμπεριφορά διαμορφώνεται από την εκάστοτε κοινωνία. Γι’ αυτό και εντάσσεται στο gender. 
Αν και θα συμφωνήσω ότι σαφέστατα υπάρχει διαχωρισμός Βιολογικού και Κοινωνικού φύλου, πιστεύω ότι το συγκεκριμένο απόσπασμα είναι λίγο ψιλοτρολιά.

Ο άνθρωπος όταν γεννιέται, έρχεται στον κόσμο με ένα σύνολο ιδιοτήτων, αλλά και δυνατοτήτων. Αυτές οι ιδιότητες επηρεάζουν και φυσικά καθορίζουν το κοινωνικό φύλο.

Ας πάρουμε παραδείγματα τη φυσιολογία των ανδρών, αλλά και των γυναικών, οι οποίες έχουν αρκετές διαφορές.

Ο άντρας για παράδειγμα έχει πιο ανεπτυγμένη μυϊκή μάζα, πράγμα που του επιτρέπει να επιτελεί αποτελεσματικότερα πιο βαριές, γρήγορες και ακριβείς διεργασίες όπως πόλεμος, κυνήγι, αθλήματα κ.α. Το ότι οι άντρες πηγαίνουν στον πόλεμο δεν είναι αποτέλεσμα (κυρίως) του κοινωνικού φύλου, αλλά πρακτικά είναι πιο αποτελεσματικοί σε αυτό, λόγω του βιολογικού τους φύλου.

Προσωπικά πιστεύω ότι πρόκειται για μία ακόμη χιλιοπαιγμένη θεωρία tabula rasa, η οποία από όποια πλευρά και αν τη δω, δεν με πείθει.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
Το φύλο
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
 :: Συζητήσεις γενικού περιεχομένου :: Θεωρητικές Αναζητήσεις-
Μετάβαση σε: