ΦόρουμΣυχνές ΕρωτήσειςΑναζήτησηΟμάδες ΜελώνΕγγραφήΣύνδεση
Σημαντικά Θέματα
Πρόσφατα Θέματα
» Καλωσόρισμα νέων μελών - Χαιρετισμοί
από DiabolAkis Σήμερα στις 22:31

» Τηλεφωνικό σεξ
από phonesexchat Χθες στις 18:31

» γκει προτασεις γαμου...
από Dragneel 9/9/2017, 22:06

» Soundtracks
από Dragneel 4/9/2017, 22:29

» Αστεία video
από Duality 29/8/2017, 08:39

» Αγαπημένα ξένα τραγούδια
από DiabolAkis 27/8/2017, 15:29

» Αστείες εικόνες
από Duality 25/8/2017, 14:20

» Αν ήσουν...
από Duality 23/8/2017, 10:34

» Παιχνίδι ερωτήσεων
από Duality 23/8/2017, 08:58

» Διάφορα video
από Dragneel 19/8/2017, 14:47

» Οff-topic
από N.G95 14/8/2017, 18:15

» Πονηρές παραλίες στο Βόλο
από apeiros69 30/7/2017, 22:11

» O λεξάριθμος του ονόματος μας δείχνει τον χαρακτήρα μας.
από SavantBleu 29/7/2017, 23:03

» Νέο μέλος
από tenorman 14/7/2017, 21:15

» MBTI Personality Test
από makosdim 2/7/2017, 19:45

» Τεστ Διπολικης Διαταραχης
από makosdim 2/7/2017, 19:26

» Θα χασω τη σχεση μου απο μια μ*λ*κι*;
από Steven94 27/6/2017, 22:25

» Τι σκέφτεσαι αυτή τη στιγμή;
από Steven94 27/6/2017, 22:22

» Όταν είστε σε δημόσιους χώρους, τσεκάρετε (κρυφά ή φανερά) το φούσκωμα στο παντελόνι του άλλου;
από A.Halliwell 27/6/2017, 21:19

» Θέματα συζήτησης μεταξύ ενός straight και ενός gay.
από DiabolAkis 26/6/2017, 21:33

» Κοιτάτε το πέος του διπλανού σας στα ουρητήρια σε δημόσιους χώρους?
από Cookie 26/6/2017, 00:43

» Τι είμαι τελικά;
από Cookie 26/6/2017, 00:25

» Τι νιώθεις αυτή τη στιγμή;
από Phantasos 24/6/2017, 00:27

» Αγαπημένος gay pornostar
από makosdim 18/6/2017, 13:02

» Kι εγώ...
από DiabolAkis 14/6/2017, 17:54

Σας προτείνουμε
Συζητήσεις για το φύλο, το σώμα, τις επιθυμίες
Κέντρο πρόληψης για τον HIV
Kοινότητα LGBTQ νέων
Κορυφαίοι συγγραφείς του μήνα
Dragneel
 
phonesexchat
 
Entity
 
DiabolAkis
 
billakos21
 
Σεπτέμβριος 2017
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
ΗμερολόγιοΗμερολόγιο

Μοιραστείτε | 
 

  Φεμινισμός

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
monster
Inactive Members


Φύλο : Άντρας
Ηλικία : 29
Περιοχή : city centre
Αριθμός μηνυμάτων : 15608
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Φεμινισμός   16/3/2013, 10:35

Ο βασικότερος ορισμός της λέξης «φεμινισμός» είναι η
αναγνώριση πως, στην ουσία σε όλες τις εποχές και σε όλους τους τόπους,
οι άνδρες και οι γυναίκες δεν έχουν την ίδια δύναμη τόσο στην κοινωνία
όσο και πάνω στην ίδια τους τη ζωή και πως το λογικό επακόλουθο είναι η
διεκδίκηση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στο διεθνές επίπεδο το
λεγόμενο δεύτερο κύμα του φεμινισμού ελκύει ακόμα μεγάλο αριθμό
φεμινιστριών. Τα δικαιώματα της αναπαραγωγής γίνονται το βασικό ζήτημα
του δεύτερου κύματος σε σχέση με τα δικαιώματα στην παραγωγή που ήταν το
κύριο θέμα του πρώτου κύματος. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο η βασική
διαχωριστική τομή που συνεχώς μετατίθεται οριζοντίως, καθέτως αλλά και
σε πολλά ταυτόχρονα πεδία είναι αυτή ανάμεσα σε «ισότητα»» και
«διαφορά». Έτσι, η πρώτη διαχωριστική γραμμή που εμφανίζεται
διαφοροποιεί τις “μινιμαλίστριες” από τις “μαξιμαλίστριες” φεμινίστριες.
Οι μινιμαλίστριες επιδιώκουν να υποβαθμίσουν τη σημασία της έννοιας
“γυναίκα” και να ελαχιστοποιήσουν το ρόλο του φύλου στην κοινωνική,
οικονομική και πολιτική ζωή. Αντίθετα, οι μαξιμαλίστριες αποδέχονται τη
σημασία της έννοιας “γυναίκα” και επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν σε
μέγιστο βαθμό το ρόλο της διαφοράς των φύλων, δίνοντας νέες
σημασιοδοτήσεις, χαρακτηριστικά και ιδιότητες στις γυναίκες .

Η δεύτερη διαιρετική τομή είναι ανάμεσα σε
“ριζοσπαστικές” και “πολιτισμικές” φεμινίστριες. Η δεύτερη τάση
εμπεριεχόταν σε εμβρυακή μορφή στα πλαίσια της έννοιας της γυναικείας
αδελφοσύνης ενάντια στην καταπίεση από την πατριαρχία που διατύπωσε η
πρώτη τάση των ριζοσπαστριών φεμινιστριών. Η ξεχωριστή πολιτική δράση
των γυναικών εθεωρείτο αναγκαία επειδή μόνο μια φεμινιστική πολιτική
οργάνωση θα μπορούσε να υπονομεύσει την πατριαρχία και να αποδιαρθρώσει
τις δομές της. Η αντίθεση στις μικτές οργανώσεις και στην παραδοσιακή
ηγεμόνευση των γυναικών μέσα στο κίνημα της αριστεράς και στα κόμματα
της επέβαλε ξεχωριστές πολιτικές και οργανωτικές δομές και, συνεπώς, την
επεξεργασία μιας νέας επαναστατικής φεμινιστικής πολιτικής στρατηγικής
που περνά μέσα από τις βασικές συνεισφορές του ριζοσπαστικού φεμινισμού
που ήταν η αφύπνιση της συνείδησης (consciousness raising) με τη
λειτουργία των ομάδων αυτοσυνείδησης. Η τάση του πολιτισμικού φεμινισμού
θεωρήθηκε ως υποχώρηση σε σχέση με το ριζοσπαστικό φεμινισμό και
στόχευε στην αποκατάσταση και όχι στην εξάλειψη του ρόλου των φύλων. Η
τάση αυτή στηρίχτηκε κυρίως σε έρευνες φεμινιστριών ανθρωπολόγων που
υποστήριξαν την άποψη ότι η γυναικεία βιολογία είναι η βάση των
γυναικείων εξουσιών˙ αντιπαρέθεσε μια διαφορετική λογική κατευθύνοντας
το ερευνητικό βλέμμα στη διάχυση των εξουσιών στο μικρο – επίπεδο όπου η
παρουσία των γυναικών έπαιρνε ένα διαφορετικό χαρακτήρα που δεν
ανταποκρινόταν στα γνωστά εξουσιαστικά και ιεραρχικά μοντέλα που
προσφέρουν οι κυρίαρχες δυτικές αντιλήψεις.

Μια νέα διαφορά που θα συζητηθεί εκτενώς και θα παραχθεί πλούσια
βιβλιογραφία είναι ανάμεσα στις «εσσενσιαλίστριες» και στις «κοινωνικές
κονστρουκτιβίστριες». Η ουσιοκρατική αντίληψη των πρώτων, που
υποστηρίζουν την αιώνια ύπαρξη της ουσίας της γυναικείας φύσης, θα
ηττηθεί κατά κράτος, από την πλευρά που υποστηρίζει ότι το γυναικείο και
εν γένει το φύλο είναι μια κοινωνική κατασκευή και η οποία με τα
ερωτήματα που θέτει καταφέρνει ισχυρά χτυπήματα στις αιώνιες αλήθειες
περί φύλων δίχως όμως να προσφέρει έναν ασφαλή οριοθετημένο χώρο για τη
μελέτη των φύλων. Πάλι και εδώ η αντίθεση ανάμεσα στη διαφορά και στην
ισότητα υπονοείται, έστω και με λιγότερη σαφήνεια τουλάχιστον όσον αφορά
τον κοινωνικό κονστρουκτιβισμό.

Γύρω από το ζήτημα των σταθερών ή ασταθών εννοιολογικών
κατηγοριών θα στηθεί για άλλη μια φορά ένα σκηνικό διενέξεων : πάλι οι
“πολιτισμικές” φεμινίστριες θα σταθούν αντιμέτωπες αυτή τη φορά με την
τάση του “μεταστρουκτουραλισμού”. Τα βασικά στοιχεία του
μεταστρουκτουραλισμού ή μεταδομισμού θεωρείται ότι έλκουν την καταγωγή
τους ήδη από την πρακτική του φιλελεύθερου και του ριζοσπαστικού
φεμινισμού, δηλαδή ότι η κατηγορία “γυναίκα” είναι κατασκευή και ότι το
“υποκείμενο” ήταν ένα ζήτημα υπό συζήτηση όπως και οι κοινωνικοί θεσμοί.
Αυτή η τάση καταγράφεται κυρίως ως «Γαλλική» και ενδιαφέρεται λιγότερο
για την γυναίκα ως υποκείμενο, χαρακτηρίζει απαξιωτικά τις λέξεις
εξουσία, γνώση και υψηλή κουλτούρα ως “φαλλογοκεντρική”, αμφισβητεί τον
Καρτεσιανό ορθολογισμό. Το γυναικείο θεωρείται ως κατακερματισμένο και
απόν.

Η αρχή της δεκαετίας του ‘80 σημαδεύτηκε επίσης και από
τη διαμάχη φεμινιστριών και ματερναλιστριών. Οι τελευταίες έθεσαν νέα
ερωτήματα σχετικά με τη δυνατότητα των εκτός δημοσίου χώρου γυναικών που
αγωνίζονται καθημερινά για την επιβίωση τη δική τους και των παιδιών
τους να βγουν στο προσκήνιο. Πολλές φορές βγαίνουν στο προσκήνιο κατά
την υποχρεωτική απουσία των ανδρών ή σε στιγμές μεγάλων οικονομικό –
κοινωνικών κρίσεων με δυναμικές μορφές αγώνα. Η περίπτωση των Μητέρων
της Πλατείας του Μάη στην Αργεντινή κατά τη φασιστική δικτατορία Vidella
είναι χαρακτηριστική. Ο λόγος που εξέπεμψαν αυτές οι γυναίκες υπέκρυπτε
την υιοθέτηση του “φυσικού ρόλου της μητέρας”. Χαρακτηριστικές επίσης
κινητοποιήσεις των ματερναλιστριών φεμινιστριών ήταν οι κινητοποιήσεις
στις περιπτώσεις της μεγάλης απεργίας των ανθρακωρύχων της Βρετανίας το
1984.

Πάνω απ’ όλα όμως βρίσκεται η διαχωριστική γραμμή που
διαπερνά όλες τις συζητήσεις και διαμάχες που αναφέρθηκαν : «ισότητα ή
διαφορά». Η τάση του σοσιαλιστικού / μαρξιστικού φεμινισμού είναι στο
κέντρο αυτής της διαχωριστικής γραμμής προσπαθώντας να ισορροπήσει
ενσωματώνοντας στοιχεία και από τις δυο πλευρές της διαχωριστικής
γραμμής. H αρχική συζήτηση στους κόλπους του σοσιαλιστικού / μαρξιστικού
φεμινισμού στηρίζεται στην απόπειρα διεύρυνσης των εννοιολογικών
εργαλείων για την εκμετάλλευση και στις γυναίκες και μελέτης της
φεμινιστικής ιστορίας ως της υλικής και οικονομικής υποταγής των
γυναικών. Η πιο παραγωγική συζήτηση για το “γυναικείο ζήτημα”
εμφανίζεται στο χώρο της Βρετανικής αριστεράς ανάμεσα στις φεμινίστριες
που δέχτηκαν ως πλαίσιο το Μαρξισμό λόγω της ιδιαίτερης μακρόχρονης
σοσιαλιστικής παράδοσης της χώρας. Εξ άλλου είναι και η χώρα στην οποία
γίνεται και η μακροβιότερη συζήτηση για το ρόλο και τις σχέσεις της
ιστορίας των γυναικών και του εργατικού κινήματος με επίκεντρο τη σχέση
τάξης και φύλου. Η συμβολή των γυναικών μέσω της απλήρωτης οικιακής
εργασίας στην αναπαραγωγή της εργατικής τάξης και του καπιταλισμού
γενικότερα δεν είχαν τύχει ως τότε της προσοχής των μαρξιστών
θεωρητικών. Η φεμινιστική παρέμβαση κάνει ορατό το ζήτημα αυτό όπως και
την ιδιαίτερη σύνθεση του “εφεδρικού στρατού εργασίας” και των
χαμηλόμισθων θέσεων εργασίας μερικής απασχόλησης την πλειοψηφία των
οποίων αποτελούν οι γυναίκες. Οι βασικές συμβολές στη σοσιαλιστική /
μαρξιστική φεμινιστική σκέψη προήλθαν από τα έργα της Juliet Mitchell
που θεώρησε ότι η γυναικεία υποταγή είναι αποτέλεσμα ιστορικών αλλαγών
στην παραγωγή και ιδιαίτερα σε τέσσερις δομές : αναπαραγωγή, παραγωγή,
παιδική κοινωνικοποίηση και σεξουαλικότητα. Επίσης συμβάλει στο να
ξεκαθαριστεί ότι επειδή αυτές οι δομές συμπυκνώνονται στο χώρο της
οικογένειας τότε η γυναικεία απελευθέρωση δεν είναι συνεπαγόμενο
αποτέλεσμα της ανατροπής του καπιταλισμού ανοίγοντας το δρόμο για την
υιοθέτηση της άποψης για την αυτονομία του φεμινιστικού κινήματος που
στοχεύει στην ανατροπή και μετασχηματισμό των δομών που αναφέρθηκαν
(υλικές αλλά και ψυχικές δομές). Η Sheila Rowbotham άσκησε μεγάλη
επίδραση στη σοσιαλιστική / μαρξιστική φεμινιστική σκέψη με τη θέση της
ότι μόνο οι εργάτριες είναι εκείνες που μπορούν να τεθούν στην
πρωτοπορία του φεμινισμού στο βαθμό που είναι εκείνες που βιώνουν τη
διπλή καταπίεση του φυλετικού καταμερισμού εργασίας τόσο στο χώρο
εργασίας όσο και στο χώρο του σπιτιού και της οικογένειας . Σημαντική
ήταν η θέση της Rowbotham για την άποψη περί πατριαρχίας ως όρου που δεν
καταφέρνει να δείξει ποιες είναι μέσα σε διαφορετικά ιστορικά
συμφραζόμενα οι σχέσεις των γυναικών με την παραγωγή. Στις ΗΠΑ η Heidi
Hartmann μιλά για τον ατυχή γάμο μαρξισμού και φεμινισμού και θεωρεί ότι
η κριτική τόσο της πατριαρχίας όσο και του καπιταλισμού είναι αναγκαία
γιατί είναι διακριτά συστήματα εξουσίας αλλά ταυτόχρονα
αλληλοδιαπλεκόμενες μορφές υποταγής και καταπίεσης των γυναικών. Γίνεται
έτσι κατανοητό ότι στο βαθμό που ο σοσιαλιστικός / μαρξιστικός
φεμινισμός διευρύνει ως τα έσχατα όριά τους τις κλασικές μαρξιστικές
έννοιες καταφέρνει ως ένα σημείο να ξεπεράσει το δυαδικό δίπολο ισότητας
και διαφοράς. Το πρόβλημα είναι πώς η θεωρία γίνεται πράξη; Η ιστορία, ή
καλύτερα οι ιστορίες, των σοσιαλιστικών, κομμουνιστικών και
αριστερίστικων κομμάτων, οργανώσεων και ομάδων δείχνει πως μπορούν στα
λόγια να υιοθετήσουν και την πιο μαξιμαλιστική φεμινιστική γραμμή στην
πράξη όμως να υπερισχύει η παραδοσιακή αντίληψη για το ρόλο των γυναικών
και ο αγώνας των φεμινιστριών να γίνεται ολοένα και πιο δύσκολος στο
βαθμό που έχουν να αντιμετωπίσουν στο πρόσωπο των “προοδευτικών”
συντρόφων τους την πατριαρχία.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

_________________
Τι κρίμα οι βλάκες να είναι τόσο σίγουροι και οι έξυπνοι τόσο διστακτικοί.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
James_
Forum Master
Forum Master
avatar

Φύλο : Άντρας
Ηλικία : 22
Περιοχή : Kalos
Αριθμός μηνυμάτων : 2680
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Φεμινισμός   13/3/2014, 17:24

Και ένας πολύ ωραίος λόγος σχετικά με τον Φεμινισμό.. 



Εγώ δεν ξέρω αν αποκαλούμαι "φεμινιστής" αλλά πιστεύω στην ισότητα των δύο φύλων.. Δεν υπάρχει κάτι που να μην μπορούν να κάνουν οι γυναίκες που μόνο άντρες μπορούν. (και το αντίστροφο)
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
AlbusLupus
Forum Baby
Forum Baby
avatar

Φύλο : Θηλυκό
Ηλικία : 29
Περιοχή : Θεσσαλονίκη
Αριθμός μηνυμάτων : 26
Διάθεση :

ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Φεμινισμός   13/3/2014, 19:00

Πολύ ωραίο θέμα με σημασιολογίες  που ομολογώ δεν γνώριζα... Πολλές πληροφορίες!!!!! ty!!!

_________________
For the animal's soul is mine
We will be completed right before your eyes
I have no control this time
And now we both shall dine in Hell tonight
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
Φεμινισμός
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
 :: Συζητήσεις γενικού περιεχομένου :: Θεωρητικές Αναζητήσεις-
Μετάβαση σε: